12.00 am. 18/07/2006……………..

Semalam aku off so aku pun tidurlah cam biasa kul 12.00 malam tadi, tapi saya semalam tak bleh tidur hentah sebab ape pun aku tak tau  belek sebelah kanan dan belek sebelah kiri still tak bleh tidur padahal mata mengantuk tetapi tak tak boleh lelap, time inilah nak pikir pasal kawinlah,pasal nak simpan duitlah, pasal nak beli keretalah, pasal nak beli rumahlah….ehhhhhh.. aduesss ape nak jadi kat aku ni esok kena kerja pagi kul 7.00 pagi. ini kalu tak tidur pasti sakit kepala..lantas aku pun bangun dan ambil sebatang rokok dan mula nyalakan api  sambil menyedup asap….awwaaa..baru lega …seolah – olah lama tak  kena sebatang rokok….. hanya yang mengisap rokok sahaja tau nikmatnya..wawaaaaa…..dah abis isap rokok aku pun pergilah basuh mulut dan gosok gigi semula,aduh bazir je aku isap rokok tadi tak pasal – pasal kena gosok gigi balik dan bazirkan air.Dahlah harga air dah melambung tinggi…..aduh! ape nak jadi kat aku ni….oklah time up’s back to bath….untuk tidur………tetapi,,, masih tak dapat melelapkan mata aku ni …….Aduh!!!! ape kes ni????apesal dengan aku ni Wey Mansor!! esok kau kena kerja pagilah. dahlah tu kau rehatkanlah diri kau itu…. nanti kau juga yang susah (aku cakap kepada diri aku sendiri) ………aku tengok jam dah kul 4.00 pagi….Ya Allah…… lagi tinggal 2½ jam lagi untuk aku rehatkan mata dan badan aku…. sat  lagi aku kena kerja……..aku bangun dan ambil sebatang rokok lagi!!!!!!… aduh sah aku kena gosok gigi lagi pas ni…….Ya Allah adakah ini semua dugaan dan ujian dari Mu…????……..aku pikirkan diri aku ape nak jadi pada diri aku .?????adakah aku akan sentiasa macam ni sehingga kul 6 ½ pagi karang atau aku akan tidur tak lama lagi???? hanya Yang Maha berkuasa dan Maha Bijaksana sahaja yang tahu….(Allahu rabulluijjat)…Allahu Akhbar…Allahu Akhbar…….azan subuh berkumandang….Ya allah dah masuk waktu solat Fardu subuh…sudah tiba masanya untuk aku menunaikkan tanggung jawaba aku kepadaMu..apelagi aku pun lantas bangun dan terus gi mandi dan pergi Masjid untuk tunaikan tanggung jawab sebagai seorang hamba kepada Yang Maha Khalid ( Allah)…. mungkin ini semua dugaan dan cabaran dari Allah ……aku hanya mampu redha setiap duganan dan ujian yang menimpa pada diriku ini darinya kerana aku masih ingat lagi pesanan tok guruku semasa aku mengaji dulu…”Anak setiap dugaan dan ujian yang Allah timpakan pada diri manusia adalah untuk menunjukan bahawa Allah masih sayang kepada hambaNya dan masih ambil berat tentang hambaNya..Maka anak….kamu hendaklah sabar menhadapinya serta tabahkan hati kamu semasa menghadapi dugaan dan ujian dari Allah ingatlah seperti mana yang Allah berfirman dalam Al-quran (Dan tunggulah pertolongan Allah dengan cara Sabar dan Solat)..serta ingatlah bahawa sabar itu adalah separuh dari Iman……..Sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar……..dan semuga Allah ampunkan dosa-dosaku yang banyak seperti buih di lautan…amin….ya rabullall Alamin…..